A fogyasztói figyelem felkeltésének említésétől talán már te is ásítani kezdesz, annyit hallottad. De amiről vajmi keveset beszélünk és talán még fontosabb lenne, az a saját figyelmünk.
Kate Murphy Az értő figyelem című könyvében érzékletesen szemlélteti a figyelemhez való hozzáállásunkat a big data korában. Egy arizonai város erdejébe volt hivatalos a Kvalitatív Kutatási Tanácsadók Társaságának éves összejövetelére, ahol meglepően nagy volt a hangzavar és a káosz a figyelem szakértőinek nyüzsgése miatt, ahhoz képest, hogy a kezében tartott szórólap szerint azért gyűltek össze, hogy “ tökéletesítsék a tények felfedezésének és megosztásának művészetét és tudományát”.
A szakma évtizedeken át fókuszcsoportokat használt a kvalitatív piackutatásban, ha szerette volna megtudni, mit gondol egy termékről vagy szolgáltatásról a közvélemény. Alapvetően még most is ezek határozzák meg a termékfejlesztést vagy a szolgáltatásokat, azonban a döntések mögött ma már egyre inkább a big data áll. Mert olcsó és gyors hozzájutni.
Ömlik ránk a fogyasztói adatmennyiség, viszont ha jól figyelünk, még mindig többet árul el a fogyasztó, mint “egy lepedőnyi adat” - ahogy Murphy fogalmaz.
Felmerülhet benned a kérdés, hogy az online marketingben mégis mire fókuszáljunk jobban, mint az adatokra?
Véletlenül sem szeretnénk félrevezetni, mert az adatok értelmezéséből sok mindent megtudhatunk. Viszont nem elég örülni annak, hogy a számok alapján elértük a célközönséget, tehát biztos mindenkihez eljutott az üzenetünk.
Mark Ritson - egykori marketingprofesszor, a Marketing Week blog egyik rovatvezetője - a figyelem fontosságáról szóló cikkében arra figyelmeztet, hogy el kell távolodnunk a marketingtörvények túlságosan leegyszerűsített elképzeléseitől. Megcáfolta Byron Sharp professzor elméletét, miszerint elég éppen csak elérni a fogyasztó figyelmét, nem érdemes többet költeni még több figyelemért.
Ritson frappáns gondolatként azt kéri tőlünk, képzeljük magunkat italmixernek. Forduljunk néhány koktélért a szakma nagyjaihoz, de legyünk nyitottak más gondolkodók felé is. A csapos sikerének titka ugyanis, hogy a lehető legtöbb ital elkészítését elsajátítja, majd a helyzetnek és a kliensnek megfelelően keveri össze az alapanyagokat.
Mit is jelent ez pontosan?
Azt, hogy ne elégedjünk meg a dogmatikusnak látszó törvényszerűségekkel. Nézzünk jobban mögé a számoknak, a fogyasztói viselkedésnek a különböző csatornákon. Használjunk az eddigiektől eltérő módszereket, tegyük fel közvetlenül a megfelelő kérdéseket, ha van rá módunk, kezdeményezzünk beszélgetést a közönségünkkel. Gyúrjunk rá alaposan az aktív figyelem képességére.
Az értő figyelemmel meghosszabbíthatod a fogyasztók márkád iránti elköteleződését és akár a marketingköltségekből is lefaraghatsz.
Ha mást nem, a figyelem képességének fejlesztését érdemes lehet megfontolnod az új évben!