Zöldmarketing (3. rész)

Az ökomarketing hibás értelmezése, miszerint egy termék környezetbarát jellemzőivel hirdetni egy terméket csak egy egyszerű marketing fogás, szerencsére nem az egyetlen értelmezési mód.

Vannak cégek, akik felismerték a környezetvédelem fontosságát és valós, tényleges hatást elérő változtatásokkal igyekszenek tenni a környezet védelméért. Mindezt persze a cég profitábilis működésének megtartása vagy a növekedés ütemének mérséklése mellett.

Az egyik ilyen lehetséges mód a termék összetevőit fenntartható fejlődést biztosító helyekről beszerezni és lehetőleg minél több természetes anyagot felhasználni. A másik, a gyártási technológiákat olyan irányba fejleszteni, amik minél kevesebb felhasznált energiával, hulladékkal és károsanyag-kibocsátással képesek a termékeket előállítani, és a termék fogyasztókhoz kerüléséig a lehető legkevesebb környezeti kárt okozzák.

A marketingnek pedig abban van nagyon nagy szerepe, hogy ne csak kommunikálja a vásárlók felé a környezetvédelem felé tett pozitív változtatásokat, hanem ösztönözze is őket fogyasztási szokásaik megváltoztatására, ami a kevesebb termék megvásárlásra felé mutat.

Sok cég már most is úgy hirdeti a termékeit, hogy a termék előnyei között a magas használati időt emelik ki előnyként. Az ilyen áruk rendszerint magasabb árral rendelkeznek, de ha belegondolunk például egy ruhadarab esetén, hogy megéri-e évente újat venni valamiből, mert az alacsony ár/silány minőség miatt csak rövid ideig használható, vagy egyszer fizetünk többet egy olyan ruháért, ami magasabb ára és minősége miatt tovább használható. Az ökomarketing feladata, hogy tudatosítsa az emberekben, hogy a pillanatnyi olcsón megszerzett tárgyak miatt érzett öröm hosszú távon nem fenntartható, és át kell térni a minőségi, tartós használati tárgyak használatára.

Egy másik zöldmarketing értelmezés az is, amikor egy cég támogatást nyújt valamilyen környezetvédelmi cél eléréséhez. Ilyenkor teljes vállszélességgel és a rendelkezésre álló eszközeikkel hirdetik a támogatott környezetvédelmi célt. Ez is nevezhető egyszerű marketing fogásnak, de társadalmi és környezeti felelősségvállalásnak is, amivel felhívják az emberek figyelmét az adott problémára.

Vissza a cikk listához