De mennyire!
Salvador Dali nemcsak úttörő szerepet játszott a rendhagyó marketing technikák alkalmazásában, saját imázsának felépítésében, hanem művész is volt a lehetőségek kiszűrése és márkaépítés tekintetében. Mindezt pusztító háborúk és világjárványok közepette, amikor az információk terjesztésének eszközei egészen mások voltak, mint ma.
Nap, mint nap látunk marketingre épült birodalmakat.
A marketing szakemberek tudják, hogy a fogyasztókat folyamatosan meg kell lepni, ha azt akarják, hogy pénzüket arra költsék, amit el akarnak adni.
Dali ezt több mint 65 évvel ezelőtt tudta.
Ami a marketinget és a márkaépítést illeti, Dali megelőzte kortársait, és utat nyitott sok művész, híresség és márka előtt, akik ma is gyakorolják taktikáját.
Salvador Dali bajusza védjegy
Dali világhírű volt különcségéről, különösen a bajusza, amely felejthetetlenné tette, persze a művészetén kívül.
Dali észrevette, hogy minél különcebb a viselkedése, egyesek annál inkább vonzódnak hozzá, míg másokat egyre jobban irritál. Ez azonban sokkal több figyelmet jelentett, függetlenül attól, hogy az emberek jót vagy rosszat beszéltek-e róla.
Salvador Dali tisztában volt azzal, hogy mennyire nem konvencionális, és igen, szerette a vitákat, mert szerette a figyelmet, és tudta, hogy ez csak nagyobb ismertséget és több üzletet jelent számára.
Dali minden más művésznél korábban sajátította el a kereskedelmi együttműködés művészetét
Cipő sapka
A két világháború között a divattervezés művésze volt Elsa Schiaparelli. Schiaparelli Dalival közösen készített tervei a legismertebbek. Legemlékezetesebb a „cipőkalap”, és az ikonikus „Homárruha”, amely Schiaparelli 1937.évi nyári/őszi kollekciójában debütált.
https://fashionhistory.fitnyc.edu/1937-schiaparelli-lobster/
Ékszer tervek
1941 és 1958 között Salvador Dalí egy teljes ékszer kollekciót tervezett Ertman és Alemany, két New York-i ékszerész műhelyében. A Trisztán és Izolda bross ezév áprilisában huszonötezer dollárért kelt el.
https://www.christies.com/en/lot/lot-6312115
Még grafikusként is rögtönzött
1969-ben barátja, Enric Bernat panaszkodott Dalinak, hogy terméke, a Chupa Chups nyalóka nem megy olyan jól, ahogy kellene.
Dali kevesebb, mint egy óra alatt újratervezte a cukorka logóját.
Bár első ránézésre úgy tűnik, hogy Dalí nem sokat változtatott, valójában – és itt a művészet ereje - meglehetősen sokat.
Bernat követte tanácsait, és a Dali logót ma is használják, minimális variációkkal. Évente több mint ötmilliárd Chupa Chups nyalókát értékesítenek több mint 150 országban, és a logó mindenhol felismerhető.