A marketing létfontosságú eszköz a márkák és vásárlóik közötti kapcsolatok kialakításában. Mivel a marketing többféle módszerrel is megvalósítható, ezért a marketing szakemberek különféle technikákat és stratégiákat alkalmaznak.
Évente több ezer újfajta áru jelenik meg a piacon, amelyeknek körülbelül 90%-a sikertelen, bár a marketing szakemberek minden alkalommal költséges kutatásokat végeznek előre, hogy megértsék, mit akarnak a fogyasztók.
Miért történik ez?
Lehet, hogy a piackutatók rosszul dolgoznak, vagy a reklámügynökségek a hibásak? Vagy tényleg túlságosan kiszámíthatatlanná váltak a fogyasztók?
Nem, csak a fogyasztók szemszögéből kell nézni a piac szerkezetét, és nekik, egyetlen dologra van szükségük, mégpedig problémáikra megoldást találni. Más szóval, ahhoz, hogy a fogyasztók megvásároljanak egy terméket, nem a fogyasztókat, hanem a problémáikat kell tanulmányozni.
Kapcsoljuk ki a számítógépet és nézzük meg hogyan élnek az emberek!
Pierre Omidyar nem gondolt az "aukciós pszichológiára", amikor létrehozta az eBay online portált. Segíteni akart az embereknek eladni a holmiijaikat. A Google kereső alapítói sem a felhasználók demográfiai adataira helyezték a hangsúlyt, céljuk az volt, hogy az emberek könnyebben tájékozódjanak az interneten. A Procter & Gamble fejlesztői, akik megalkották a népszerű Swiffer mosószert, arra gondoltak, hogyan lehet a legjobban kitakarítani a házat, nem pedig a fogyasztók demográfiai vagy pszichológiai profilja érdekelte őket.
A walkmant a Sony, mondjuk ki bátran, lekoppintotta.
Mint utólag kiderült, hogy a Sony walkmanje Andreas Pavels találmánya volt. Akio Morita, a Sony alapítójának forradalmi innovációs stratégiája éppen azon alapult, hogy megértse a fogyasztók problémáit és azokra megoldást kínáljon. Morita soha nem végzett hagyományos marketingkutatást. Ehelyett ő és asszisztensei figyelték az emberek mindennapi életét, és valószínű, hogy a szabadalmakat is érdeklődéssel kísérték és megpróbálták kitalálni, hogyan tehetnék a Sony miniatürizált elektronikáját egyszerűbbé, jobbá és olcsóbbá.
Ha Morita csak a kazettás lejátszók eladási dinamikája alapján becsülte volna meg a piac méretét, aligha lett volna ilyen sikeres a Walkman projekt.
A nagyobb sikertörténetek áttekintése segíthet a kisebb márkáknak azonosítani a sikerhez vezető utat.
Érdekesség:
Az eBay oldalon eladott első tétel egy törött lézermutató volt. Omidyar meglepődött azon, hogy bárki fizetni fog egy törött készülékért, de a vevő biztosította őt arról, hogy szándékosan gyűjti össze a törött lézermutatókat. Hasonló meglepetések következtek. Az üzlet robbanásszerűen megnőtt.