Nem gondoljuk át vásárlásainkat?

A marketing egyik legmeglepőbb hatása, hogy az emberek hajlamosak anélkül vásárolni, hogy valóban átgondolnák választásukat.  A szakirodalom azt állítja, hogy sok vásárolt termék egy impulzus eredménye. 

 

Más szavakkal: ritkán döntünk megalapozottan arról, hogy mire költjük a pénzünket.

Emiatt a legtöbb marketing stratégiai megoldás a reklám középpontjába az emberek ösztönös részét, vágyaik felébresztésére törekszik.

 

Miért kell a reklámoknak a tudatalattinkra koncentrálni?

A szociálpszichológia szerint az embereket kétféleképpen lehet meggyőzni. Míg az egyik üzenet az ésszerűségre hat, a másiknak szinte kizárólag az érzelmeinkkel kell foglalkoznia.

 

Mitől függ az egyik vagy másik út választása? 

Tőlünk függ  a választás, kérdés az, hogy mennyi szellemi erőforrást vagyunk hajlandóak befektetni. Ha nem tudunk, vagy nem akarunk „gondolkodni”, az érzelmek döntik el a választást.

 

Általában nem töltünk sok időt a vásárlással. 

Ha például mosógépre van szükségünk, akkor alig készítjük az előnyök és hátrányok listáját a legjobb modell kiválasztásához.  Hajlamosak leszünk azt választani, amelyik először magára vonta a figyelmünket, és úgy tűnik, hogy viszonylag jól működik.

Míg fogyasztóként általában ezt nem vesszük észre, a legtöbb marketing stratégiát kidolgozó vállalat tudja, hogy bizonyos termékeket azért vásárolunk, mert ragaszkodunk hozzájuk. Ennek eredményeként a legtöbb reklám számos olyan közös funkciót tartalmaz, amelyek ennek kiaknázására szolgálnak. 

 

A reklámok az érzést adják el!

Általában nagyon kevés információ található meg a reklámozott termékekről. Amikor egy autóról szóló reklámot látunk, ritkán beszélünk annak erejéről, műszaki jellemzőiről vagy alkatrészeinek minőségéről. 

Éppen ellenkezőleg, a hangsúly a vezetési élményen van, a társadalmi státuszon, amelyet a vásárlásunkhoz ad, vagy a boldogsághoz, amelyet a vezetéshez nyújt.

Vissza a cikk listához