Ha nem kézzel, akkor mosogatógéppel, ugye? Nosza, teljesítsük gyermekünk óhaját és gyorsan vegyünk egy mosogatógépet! Na de miből? Csemeténk rosszalló tekintetét állva, nem törődve bolygónk vízkészletének lecsorgását a csatornába, és sarjunk jövőjét semmibe véve, nemet mondunk tiszteletteljes kérésére.
..és bűntudatunk van, hogy mi bizony kézzel fogunk még sokáig mosogatni, még akkor is, ha a reklám a megoldásra is rámutat.
A bűntudat felhasználása a reklámokban nem új keletű
A bűntudatot felkeltő reklámok sok frusztráció forrása lehetnek, ha egyes fogyasztók nem engedhetik meg maguknak azt a terméket, amelynek érdemeit a reklámok dicsérik.
A marketingszakemberek masszívan kihasználják a bűntudat érzést: de vajon hatékonyak-e a módszereik, és okosan használják őket? A bűntudat ösztönzése kiváltja-e a fogyasztó bizonyos viselkedését?
A bűntudat valóban szerepet játszik vásárlási magatartásunkban
A marketingszakemberek által bevált taktika a bűntudatra való apellálása az, hogy egy hirdetésre erős érzelmi választ generáljon a fogyasztókban. Emlékeztetik az embereket a hiányosságaikra, vagy termékek eladására,esetleg az általános fogyasztói magatartás megváltoztatására.
A bűntudat kiváltható érzelem
Többé-kevésbé finom módon a marketingszakemberek mindig is felhasználták ezt a fájdalmas lelkiállapotot árúk és szolgáltatások népszerűsítésére. A marketingszakemberek különböző típusú reklámokkal megpróbálják kiváltani a bűntudat negatív érzését a potenciális vásárlókban. A reklámokban például a bűntudat ugyanolyan gyakorisággal kerül alkalmazásra, mint a humor, vagy az összehasonlítás.
Vigyázat, az erős bűntudat néha ingerültséggel és haraggal jár, olyan érzelmekkel, amelyek negatívan befolyásolják a fogyasztókat, a márkához való hozzáállásukat, még az ignorálás veszélye is bekövetkezhet.
Az emberek kétszer nagyobb valószínűséggel vásárolnak etikus terméket, ha a marketingstratégia pozitív érzést kelt, nem pedig bűntudatot.