Az Egyesült Államokban több, mint 200 újság pereli be a Facebook-ot és a Google-t azt állítva, hogy a technológiai titánok tisztességtelenül manipulálták a digitális reklám piacot, elszívták bevételeiket és megbénították üzleteiket reklámbevételeik „megölése” miatt.
A kereseteket mintegy 30 különböző cég nevében nyújtják be, amelyek több, mint 200 különálló kisebb újságot adnak ki országszerte, köztük Texasban, Nyugat-Virginiában, Mississippiben, Ohio államban és más államokban is.
Ha kíváncsi vagy a listára, kattints a linkre:
No, de nem csak a kicsik elégelték meg a digitális egyeduralmat
A New York államban nemrégiben összevont perek az igazságügyi minisztérium több államügyészével együtt beperelték a Google-t a trösztellenes törvények megsértése miatt. A Facebook az állami főügyészek és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság hasonló trösztellenes perével néz szembe.
Elképesztő számok
Lényegében a Facebook egy óriási reklámgépezet.
A Facebook bevételének 98%-át a hirdetések generálják.
A cég nemcsak szolgáltatásaival, hanem szinte minden online tevékenysége alapján is nyomon követi a felhasználókat. Ez lehetővé teszi a Facebook számára, hogy meghatározza, hogy milyen termékeket kínáljon egy adott felhasználónak, azonosítson más, hasonló érdeklődésre számot tartható termékeket és ellenőrizze, hogy a hirdetés generál-e vásárlást vagy sem.
Ezt már a világjárvány előtt is lehetetlen kísérlet lett volna a kisvállalkozások számára – amelyek a Facebook 10 millió hirdetőjének nagy részét alkotják –, akik korlátozott erőforrásokkal rendelkeztek kifinomult marketingműveletek végrehajtására, de a nagy globális márkák számára is nagy kihívást jelentene.
Buborék vagy digitális valóság?
A duopólium fontos adatokkal rendelkezik, amelyekre sikerét építi. Az erős jelenlét garantálja számukra, hogy meghatározzák az árat is. A Google és a Facebook igazi erőssége az emberek milliárdjainak profil alkotása, ami kereskedelmi előnyökben és nem utolsó sorban részvényeik árában nyilvánul meg.
Ha a Facebook-nak sikerül a legnagyobb projektje: egy olyan "metaverzum" létrehozása, amely egyesíti a 3D digitális világot a már 3D-s fizikai világgal nem kétséges, hogy a digitális reklám piac legnagyobb szelete a kezükbe kerül.
Brüsszel is gondolkodik azon, hogy hogyan lehetne szabályozni a digitális reklámozást.