Stephan Hawking asztrofizikust talán mindenki ismeri. Egy dokumentumfilmben a következőket mondta „Egy napon jelet kaphatunk egy, a Földhöz hasonló típusú bolygóról. De gondolkodnunk kell, mielőtt válaszolunk”.
Ha az idegen civilizáció kissé hanyag tudósai az emberi fajt pusztán a földi reklámok szemszögéből vizsgálnák, egy olyan társadalmat látnának, ahol nincsenek idős emberek. Aztán persze ez szemet szúrna a főnöknek, aki kicsit mélyrehatóbb vizsgálatra szólítaná fel lusta tudósait.
Az eredmény a következő lenne: Élnek ugyan idős emberek a Földön, de nem dolgoznak, nem isznak sört, nem vezetnek autót. Viszont nincs foguk, demensek, csúnyák, egyszóval nem kell foglalkozni velük.
És be is bizonyítják:
https://www.youtube.com/watch?v=TuX-yq8N6dU
És még…
https://www.youtube.com/watch?v=qYiL_FDMx-8
Pedig idővel több idős ember lesz a világon, mint gyermek.
És annak ellenére, hogy mit gondolnak a márkák, ez egy elég nagy piac, és ennek figyelmen kívül hagyása komoly veszteségekhez vezethet. A vezető marketing szakemberek az embereket évek óta mindig is korcsoportokba sorolják– például 18–34, 35–50 és 55 év felettiek –, mintha vásárlásaink, motivációink és életstílusunk kizárólag azon múlna, hogy hány évet éltünk.
A legkreatívabb kampányok is a fiatal fogyasztókra fókuszálnak, míg az idősebb csoportokat célzó marketing értelmetlen képleteket követ, és elavult sztereotípiákra játszik, miszerint az idős emberek tehetetlenek. A reklámokban előforduló sztereotípiák gyakran primitívek, túlzóak és eltérnek a valóságtól. A reklámok negyven éves korhatárúak, hacsak nem vitamin komplexek árusításáról van szó, prosztataproblémák kezelésére szolgáló gyógyszerekről, műfogsor ragasztóról, vagy vizeletszivárgásra egészségügyi betétekről.
Ezek a reklámok sokat elárulnak az öregedést körülvevő előítéletekről és sztereotípiákról
Tulajdonképpen 60-70 évesek vesznek körül minket, akik gondoskodnak az unokákról, családi vállalkozást vezetnek, jövedelmükből támogatják gyermekeik családját, utaznak és kultúrát vásárolnak annak minden formájában.
Miért nem látjuk ezeket az idős embereket a reklámokban?
A hitelesség a marketingben és a kommunikációban egyre inkább kulcsfontosságú. Talán át kellene gondolni, mert valószínűnek tűnik, hogy a marketingben kizárólag a korcsoportokra való összpontosítás a jövőben rossz megközelítés lehet.
A reklám a társadalom tükre
Érdemes tehát az idősebb fogyasztókat megjeleníteni a hirdetésekben.
Ha a reklám hozzájárul az idősek társadalmi identitásának formálásához, fontosnak tűnik, hogy ne csak gazdasági oldalról, hanem a társadalmi felelősségvállalás oldaláról is végiggondoljuk.
Térjünk egy kicsit vissza Hawking gondolatára, mert így fejezte be gondolatát:
„Egy fejlett civilizációval való találkozás hasonló lehet az amerikai őslakosok és Kolumbusz Kristóf találkozáshoz. ” Az asztrofizikus az amerikai őslakosok bőrébe képzelte az emberiséget.
„Nem ment túl jól .”