Úgy tűnik, hogy a kávé szerelmesei mindenhol megtalálhatók, nem igaz?
Vannak, akik fanatikus kávé imádók.
Tehát a kávé eladása,vagy egy kávézó indítása minden valószínűség szerint a világ bármely tájánbiztos és nyereséges vállalkozás, igaz?
Nos, nem egészen!
A nyugaton élő emberek többsége számára nehéz elképzelni, hogy egy olyan hatalmas vállalat, mint a Starbucks, kudarcot vallhat.
A Starbucks 2001-ben nyitotta megüzleteit Izraelben. Két évvel később, 2003-ban kivonultak Izraelből.
Miért bukott meg a Starbucks Izraelben?
A Starbucks hat üzletet nyitott Izraelben, mindet ugyanabban a városban - Tel Avivban. A társaság különböző okból elkerült más városokat, köztük Jeruzsálemet is.
A Starbucks-nak versenyeznie kellett a helyi prémium kávézókkal az Aroma-val és az Arccaffe-val.
Az Aroma Espresso Bar az egyik legnagyobb és legismertebb kávézólánc Izraelben, akik jelentős mértékben hozzájárultak egy valódi kávékultúra megteremtéséhez Izraelben.
A Starbucks kávéja és a kultúrája sem vonzotta az izraeli embereket
Az izraeli vásárlók a rohanás nélküli kávézást kedvelik. Szeretnek leülni a barátaikkal és csevegni, miközben egy csésze kávét kortyolgatnak.
Ezzel szemben a Starbucks üzletpolitikája teljesen eltérő, minél több vendég kiszolgálása a lehető leggyorsabban, ücsörgésről, beszélgetésről szó sem lehet egy Starbucks kávézóban.
Ez egy nagy „nem-nem” a legtöbb izraeli szemében.
Az izraelieknek ezenkívül nem ízlett a Starbucks kávéja sem.
A helyi kávézók jobb és erősebb eszpresszókat és cappuccinokat szolgáltak fel. Nem is beszélve a magas árakról.
Késő bánat ugyan, de a Starbucks, bizony nagyot hibázott, megbukott Izraelben. Azok a márkák, amelyek globális szinten működnek a marketing stratégia kidolgozásánál a helyi kultúra figyelembevétele különösen fontos szempont. Szimbólumok, rituálék, de akár a színek használata is ellenkező tartalmú lehet.
Azt nem feltételezzük, hogy a Starbucks nem végezett piackutatást Izraelben, de az alaposság megkérdőjelezhető.
Tudjuk, hogy az üzleti világban az előrejelzések és a valóság gyakran nem egyezik meg.
Lehetett volna sikeres is a Starbucks Izraelben?
Talán.
Ám mindenképpen meg kellett volna ismernie az izraeli kávékultúrát és a fogyasztókat.
Vissza a cikk listához