Marketingmérések és mutatószámok egyvelege

Marketing szempontból a piac magába foglalja  a piaci szereplőket és a közöttük létrejövő, illetve már meglevő kapcsolatokat. Ez egy olyan közeg a vállalat számára, mely állandóan változik és újabbnál újabb értékesítési lehetőségeket hordoz magában.

Ha pedig marketingmérésről és mutatószámokról ejtünk szót, meg kell említeni többek között a piacpotenciál és a piacvolumen fogalmát. Piacpotenciál esetében az elméletben megvalósítható eladások számáról beszélünk, míg a piacvolumen a valóságban megvalósított eladások számát jelöli.

Ha a piaci részesedést nézzük, akkor a saját vállalati eladások számát viszonyítjuk az összes eladáshoz, tehát a piacvolumenhez. Ezáltal derül ki, hogy ha például a piacon végbemenő összes eladást egy tortához hasonlítjuk, mekkora szelet illeti a saját vállalatunkat a vizsgált időszakban.

Mindezek mellett megemlíthetjük a fogyasztói részesedést is, mely azt mutatja meg, hogy egy adott vásárló hány százalékban választja a vállalat márkáját, tehát mennyire márkahű.

Piaci szerkezet esetében pedig arról van szó, hogy milyen az egyes piaci szereplők egymáshoz viszonyított versenyhelyzete.

Egy adott piacon számos szinten tapasztalható verseny a vállalatok között. Ilyen például a cikkelemek és a termékcsoportokon belüli verseny, de beszélhetünk a hasonló szükségleteket kielégítő termékcsoportok közötti, vagy a vásárlók pénzéért menő versenyről is. Bármelyik szinten is szeretnénk ringbe szállni a konkurenciával, a fentebb említett marketingmérések igen hasznosak lehetnek. A marketingmérések segítenek meglátni többek között a termékek előnyeit és hátrányos tulajdonságait, amik által ha szükséges, javíthatunk kínálatunk színvonalán. De szembetűnővé válik célcsoportunk viselkedése és a vevőkhöz fűződő kapcsolatunk jellege is. Könnyebben eldönthető, hogy inkább az egyszeri vásárlók szerzésére szeretnénk energiát fektetni, mely költséghatékonyabb, vagy a márkahűség kialakítása a fontosabb. A marketingmérések segítenek megmutatni pozíciónkat a piacon és a versenytársak viselkedése is kiszámíthatóbb általuk. A marketingmérések alkalmazásával sokkal könnyebben tudjuk tervezni a jövőt, egyszerűbb a marketing stratégia kialakítása, és kisebb a kockázat mértéke. Ezek mind olyan előnyök, amik miatt különösen ajánlatos időt szánni a marketingmérések eredményeinek vizsgálatára is.

Vissza a cikk listához