Az Apple alapítója, Steve Jobs híres mondása: „Ha mi nem kannibalizáljuk magunkat, akkor valaki más megteszi.”
A kannibalizációnak döntő szerepe van márkáknál
A márkakannibalizmus olyan piaci helyzet, amikor a vállalat egyik márkája „felfalja” a fogyasztókat a vállalat másik márkájától, és verseny alakul ki ugyanazon gyártó két márkája között. Ezzel a gyártók nem új ügyfeleket szereznek meg, hanem a meglévő vásárlókat az új termékük megvásárlására ösztönzik, ami végső soron csökkenti a régi termék iránti keresletet és negatívan hat a régi termék értékesítési volumenére. A márka fogyasztói megveszik az új terméket és teljesen figyelmen kívül hagyják a régit, mivel egy hasonló termékcsalád banális változatának tartják.
A meglévő termékek kannibalizálása minden vállalatnál megfigyelhető, amikor új terméket dobnak piacra, az olcsó termékektől, a csúcskategóriás termékekig.
A márka kannibalizálása nagyon kockázatos
Akkor, miért csinálják ezt a cégek?
A cégek növelni szeretnék eladásaikat és piaci részesedésüket. Így, hát egy új termékpiacra dobásával kockáztatnak, és abban bíznak, hogy az új termék a versenytársaknak árt, de saját meglévő termékeiknek nem. De a legfontosabb ok az, hogy a márkák növelni szeretnék vásárlói bázisukat, hogy új termékükkel más vevőkört is megszerezzenek.
A márka kannibalizációs értékesítési stratégiák felhasználhatóak a régi készletek új választékkal való helyettesítésére vagy a termékcsalád bővítésére.
Amikor a P&G 1946-ban elindította a Tide-et, az új termék gyorsan kannibalizálta a cég hagyományos szappanmárkáit. A Tide elvette a piaci részesedést az olyan versenytársaktól, mint a Colgate, és azóta is a legkelendőbb mosószer.
A sikeres márka kannibalizmus tervezését könnyebb mondani, mint megtenni.