Imázs szerepe a marketingben

A marketing szakemberek sokszor pszichológusok segítségét veszik igénybe, hogy jobban megismerjék a fogyasztói magatartás mögött húzódó működési mechanizmusokat. Ez az online és offline marketingre egyaránt jellemző, de az online és az offline vásárlók működésében azért vannak jelentős eltérések. Az viszont biztos, hogy egy termék és egy vállalat megítélésében nagyon nagy szerepe van az imázsnak, mind a fogyasztói, mind az eladói oldalon. Nézzük meg, hogy milyen fajta imázsokról beszélhetünk.

Először is beszélhetünk a termékváltozatok imázsáról. Egy pelenka esetében a termékváltozat egy Pampers bugyipelenkát jelenti például. Itt konkrétan ennek a márkájú és típusú pelenkának az imázsáról kell a gyártónak kialakítani egy vonzó képet.

Ennél egyel nagyobb kép maga a márka imázs. Ezt már az összes Pampers termékről alkotott kép hozza létre, vagyis a fürdetők, popsi törlők és más típusú pelenkák.

Még tágabb értelemben beszélhetünk termékkategória imázsról, ami az összes eldobható pelenkáról szól.

Végül pedig magának a gyártó cégnek is van egy imázsa, esetünkben a P&G. Nagyon sok terméket azonban nem is tudnak a vásárlók, hogy melyik óriás céghez párosítsanak, de ettől függetlenül fontos a cég általános jó megítélése.

Érdekes, de a vásárlásokat nagyban befolyásolja a fogyasztók saját magukról kialakított imázsa is. A pelenka esetében, ha valaki úgy érzi, hogy neki a prémium minőség való és megengedi magának, akkor ő meg fogja venni a prémium Pampers bugyi pelenkát. Mások, akik nem érzik magukat elég „méltónak” egy ilyen prémium kategóriára, azok az olcsóbb változatok mellett döntenek majd.

 

Vissza a cikk listához