azaz, hogyan mentsük meg egy ország narancs termelését?
Ez az egyszerű mondat a reklámtörténet klasszikusa Albert Lasker zseniális szlogenje. A kaliforniai narancs a Sunkist, Lasker briliáns marketingkampánya révén vált világhírűvé. A narancslé a mai napig az egyik legkedveltebb ital.
De ne szaladjuk ennyire előre!
Hogy volt?
Az egész azzal kezdődött, hogy az 1890-es évek fordulóján Kaliforniában az új mezőgazdasági gyakorlatok alkalmazásának köszönhetően a narancstermés drámaian megnőtt, amíg 1880-ban egy hektár földről 3 tonna, addig 1893-ban már 40 tonna narancsot takarítottak be.
Miért okozott ez problémát?
Mert a narancs egzotikus gyümölcsből, egyszerű árucikké változott. A nagyobb termés nem hozott nagyobb nyereséget a termelőknek, sőt gyakran veszteséget okozott.
Pedig próbálkoztak…
1893 elején a legnagyobb cégek közül, több mint 100 egyesült a Sunkist narancs szövetkezetben, de ez nem oldotta meg automatikusan a termékpiac megszervezésének problémáját. 1905-re már 5000 tagja volt a szövetkezetnek, több mint 14 millió dobozt értékesítettek, de ez még mindig nem volt elég.
A narancspiacon túlkínálat volt, és a narancstermesztők veszteségesen értékesítettek.
Mi hiányzott? A marketing és Lasker
Csak egy feladat volt - a narancs értékesítésének alapvető növelése.
Igyál egy narancsot!
A gondolkodás zseniális volt. Lasker tehát megtervezett és legyártott egy narancslé facsarót, és tíz centért eladta egy nagy köteg naranccsal együtt. A reklámok rávették az embereket, hogy facsarjanak narancsot, és igyanak narancslevet reggeli közben, hogy egészségesen kezdjék a napjukat.
A marketingkampány előtt az adagonkénti átlagos fogyasztás fél narancs volt.
Lasker narancslé marketingkampánya után azonban adagonként két és fél narancsra ugrott. Lasker tudta, hogy a narancs C-vitaminban gazdag, ezért a reklámokban kifejtette, hogy a narancslé fogyasztása jót tesz az egészségnek. Hogy megbizonyosodjon a C-vitamin fontosságáról a különböző korcsoportok étrendjében, egy speciális kutatási projektet finanszírozott a Chicagói Egyetemen, és ezt a tényt megerősítette.
400 százalékos növekedés!
A javaslatot az amerikaiak gyorsan elfogadták; megváltoztatta az emberek viselkedését. A következő 25 évben az egy főre jutó narancsfogyasztás megduplázódott. A reggeli frissen facsart narancslevet az amerikai életmód egyik szimbólumaként kezdték felfogni. Ez a hagyomány a világ számos országában elterjedt.
A narancstermesztők abbahagyták a fák kivágását, és sikerült megmenteni a mezőgazdaság ezen ágát Kaliforniában és az ország számos más államában.