Gerillamarketing típusai- Buzz marketing (2. rész)

Folytassuk a buzz marketing megismerését két gyakorlati példán keresztül.

Több olyan cég is van, ahol lehet jelentkezni terméktesztelőnek. Ilyenkor egy meghatározott mennyiségű terméket kap az ember, például pelenkát, amit el kell használni és a tapasztalatokat írásban rögzíteni. A dokumentálásnak van olyan része, ahogy bizonyos számú ismerősnek beszélni kell a termékről, nekik is kell mintát adni és az ő véleményüket is le kell írni. Ezáltal, ha csak a dokumentálás idejére is, de párbeszéd alakul ki a tesztelt termékről, beszélnek róla, foglalkoznak vele, figyelmet kap.

A figyelemért pedig hatalmas verseny folyik jelenleg a reklám szakmában. Ebben a konkrét esetben a tesztelő is és az általa bevont újabb alanyok is tudják, hogy ki a megbízó cég, és még ha a termékfejlesztés címszóval történik is a teszteltetés, sejteni lehet, hogy a végső célja az, hogy a későbbiekben az érintettek az adott pelenkamárkát válasszák. Mert ismerik, jó emlékek kötődnek hozzá, kapcsolatuk alakult ki vele, meg van az érzés, hogy hozzájárultak a fejlesztéséhez és még néhány napig a pelenkán is spórolhattak. Itt tehát nincs eltitkolva a reklámozási szándék és a reklámozó kiléte a fogyasztók elől.

A következő példa, amikor azért bérelnek fel a cégek embereket vagy bloggereket, hogy az ő terméküket népszerűsítse ismerősök vagy bloggerek esetében a követőik között, azonban ez titkolva van. Vagyis, ha én pénzt kapok a pelenkagyártó cégtől, hogy dicsérjem és ajánljam a terméküket a barátaimnak és ismerősöknek, akkor ők nem az igazi véleményemről fognak hallani, hanem a gyártól által meghatározottról. Mégis hinni fognak nekem, mert bíznak bennem és abban, hogy a jó és rossz tapasztalatokat is egyaránt elmondom. Ez a fogyasztók megtévesztésének minősül és a törvény szerint is büntethető.

Jól érzékelhető a különbség a két eset között. A buzz marketing szintén egy kiváló marketing eszköz lehet, de célszerű az etikai szempontokat figyelembe venni az alkalmazásakor.

Vissza a cikk listához