Érzelmek szerepe a marketingben (4. rész)

A legújabb kutatások szerint az emberek annak ellenére, hogy úgy érzik, számtalan érzés bukkan fel bennük akár csak egyetlen nap folyamán, alapvetően, mindösszesen 4 érzelmet éreznek. Ezek az öröm, szomorúság, félelem (meglepetés) és az düh (undor). Természetesen ezeket nem lehet mindig élesen szétválasztani, mert vannak dolgok, amik egyszerre váltanak ki többet is a felsoroltakból.

Minden érzelem más és más módon használható a marketingben, mivel más hatásokat lehet elérni az alkalmazásukkal.

Vegyük először az örömöt. A kutatások azt mutatják, hogy sokkal nagyobb eséllyel osztanak meg az emberek valamilyen örömhírt és valamit, ami boldogságot okoz nekik (mindegy, hogy ez egy vicces videó vagy kép, esetleg egy csodálatos virágmező). Így tehát azok a reklámok és bejegyzések fognak a közösségi médiában is, például több like-ot és megosztást generálni, amik valamilyen boldogságot okozó érzést közvetítenek. Meg kell jegyezni, hogy a közösségi médiában a dühnek és a felháborodásnak nagyon hasonló megosztási arányai vannak.

Következzen a szomorúság. A szomorúság az agynak ugyanazon a területén érzékelhető, ahol a boldogság, a jelentős különbség azonban az, hogy a bánat során oxitocin és kortizol hormon termelődik a szervezetben. Előbbi az együttérzésért és bizalomért, míg utóbbi a stresszért felelős. Marketing szakemberek igyekeznek a szakemberek olyan reklámokat készíteni, amik során oxitocin termelődik, ezáltal növekszik a bizalom és jóérzés az adott termék iránt. Gondoljunk csak a számtalan reklámban sokszor teljesen indokolatlanul felbukkanó kölyökkutyákra.
Vissza a cikk listához