Beleszólhat egy márka a társadalmi probléma kérdéseibe?

Nike: don't do it!

A Nike Just do it! mottót George Floyd halála miatti rasszizmus elleni tömegtüntetés és fosztogatás cunami következményeként változtatták meg.

Nem kerülgették a forró kását, üzenetük egyértelmű és világos volt.

"Ne csinálj úgy, mint ha nem lenne gond Amerikában"
"Ne nézz a másik irányba, amikor a rasszizmusról van szó!"
"Ne fogadd el, hogy ártatlanok életét veszik el!"
"Ne keress több kifogást!"
"Ne ülj némán!" 
"Ne hidd, hogy nem lehetsz része a változásnak!"

A hirdetést péntek este hétkor, a Black Lives Matter tüntetések indulásával egy időben sugározták.

Mivel az egyik legikonikusabb márka, és ismert, hogy támogatja a fekete sportolókat az egész világon, a Nike úgy döntött, hogy merészen foglalkozik a jelenlegi helyzettel. 

Jól döntött a Nike?

Nagy valószínűséggel igen.

  • A fogyasztók minden eddiginél jobban társítják a márkákat az értékekhez és attitűdökhöz, és elvárják, hogy a vállalatok markánsan képviseljék azokat.
  • Cselekedjenekhelyesen és aktívan segítsék a társadalmi problémák megoldását. 

A márkáknak minden áron szükségük van a vásárlókra?

Függetlenül attól, hogy jégkrém, cipő vagy borotva - a márka társadalmi problémákhoz, kérdésekhez való hozzáállása ugyanolyan fontos szerepet játszik a vásárlás döntésében, mint a termékek minősége.

Számos tanulmány készült arról, hogy a márkák miként tudják megvédeni és erősíteni a fogyasztókkal való kapcsolatukat. Az eredmények azt is megmutatták, hogy az értékek prioritása globális tendencia a vásárlási döntés meghozatalakor.

A fogyasztók egyre inkább azokat a márkákat választják, amelyek ugyanazokat az értékeket képviselik, mint önmaguk, és ez fordítva is igaz, nem kedvelik azokat a márkákat, amelyek ellentétes értéket képviselnek, mint ők maguk.
 

No Brand's Land”?

„Azok a márkák, amelyeknek nincs egyértelmű álláspontjuk a releváns társadalmi problémák kérdésében, a jövőben a „No Brand's Land” -ba kerülnek”, - állítják a szakértők.

A fogyasztó csaknem kétharmada választja, változtatja meg vagy bojkottál egy márkát a társadalmi problémák iránti hozzáállásuk alapján.

 

Vigyázat nincs visszaút, ha egyszer letesszük a voksunkat!

A vállalatok és a marketing szakemberek, igen nehéz helyzetbe kerülnek, hagyományos működési érdekeiken túl társadalmi problémák kérdéseiben is meg kell nyilvánulniuk.

 

Ösztönözhet egy márka például tüntetésekre?

Igaz, vagy talmi állásfoglalás?

Milyen érdekek mentén dönt egy gazdasági társaság különböző társadalmi csoportok támogatása, vagy éppen kiközösítése mellett?

Egy felmérés szerint

  • A megkérdezettek 53% -a szerint a márkák többet tudnak tenni, mint a kormányok a társadalmi problémák megoldásában. 
  • Egy másik csoport 46% -a szerint a márkáknak jobb ötleteik vannak, mint a kormányoknak a problémák kezelésére.

Azok a fogyasztók, akik a Nike új hirdetést saját érdekűnek találták, nem a hirdetés üzenetét kifogásolták, de úgy gondolták, hogy a Nike kihasználja a helyzetet, annak érdekében, hogy több cipőt értékesítsen. Ezen álláspont képviselőinek lehet, hogy igazuk van, de az is lehet. ,hogy tévednek. Ezt sosem tudjuk meg, a kulisszák mögé nem leshetünk be. De ami biztos, hogy a Nike marketing szakemberei észnél voltak, időben reagáltak, és valószínű a profitnövekedést is biztosra vehetik.

Vissza a cikk listához