https://www.youtube.com/watch?v=hGsVA6ROuC8
Emlékszünk még erre a reklámra?
Egy biztos, emlékezetes maradt, de arra, hogy milyen terméket reklámozott azt már mindenkinél sűrű homály fedi.
Jó reklám volt?
Nem. A reklámokban megjelenő sztereotípiák sajnos gyakran primitívek, eltúlzottak és nincsenek kapcsolatban a valósággal.
Mi volt itt a sztereotípia?
A focisták tanulatlanok. Ugye ez nincs így? Igaz általában köpködnek a pályán, na de miért? Mert szegények annyit futnak, hogy kiszárad a szájuk. Megjegyzem a magyar focisták nem szoktak köpködni. Hogy miért…?
Az előítéletek kora gyermekkortól, élethelyzetekből, mesékből, rajzfilmekből formálódnak, majd a populáris kultúra: filmek, könyvek, média és reklámok révén erősödnek. A reklámipar azért használja aktívan a sztereotípiákat, hogy üzeneteket közvetítsen a legtöbb ember számára ismerős és érthető képeken keresztül.
A sztereotípiák használatának a reklámokban azonban vannak előnyei
Egyszerűség és világosság. A sztereotípiák nem igényelnek további magyarázatot, és segítik a reklámüzenet egyszerű közvetítését.
Meggyőződés. A sztereotípiák idealizált képet mutatnak, és azt a benyomást keltik, hogy egy termék vagy szolgáltatás megvásárlásával a fogyasztó tökéletesebbé tudja tenni életét.
A marketingesek a mosolygó háziasszonyokat, a drága öltönyben szigorú üzletembereket és a fényes ruhában viselő tinédzsereket emelik ki, bár nyilvánvaló, hogy e társadalmi csoportok nem minden képviselője néz így ki.
Ha a sztereotípiák a reklámban karikatúrák formájában, helyénvaló humoros kontextusban készülnek, a fogyasztó könnyen értelmezi, de nem asszociál önmagával.
A sztereotípiák a reklámokban akkor hatékonyak, ha bölcsen használják őket.