Az iszlám a világ második legnagyobb vallása a kereszténység után, mintegy 1,5 milliárd híve van, és több mint 50 országban ez a többségi vallás.
Az iszlám marketing egy tudományos diszciplína, amelyet ma már a világ vezető üzleti iskoláiban is oktatnak.
Miért fontos a vallás a reklámozásban?
Általában a vallási hovatartozás és vallásosság hatást gyakorol a fogyasztási szokásokra, a médiahasználatra, és a reklám üzeneteinek észlelésére. A családi döntéshozatalra, vásárlások során a kockázatkerülésre, de még az üzletek választása is tükrözi az egyén hitét egy adott vallás értékeiben és eszményeiben.
A hívő ember inkább annak a vallásnak a normái és elvei szerint fog viselkedni, amely szerint éli az életét.
Marketing stratégiát az iszlám etikai elvek és értékek figyelembevételével kell kidolgozni.
A kollektivista kultúrákra, mint például a muszlim, jellemző a csoporton belüli kölcsönös függőség, ezért a csoportnormák a viselkedésre erőteljes hatást gyakorolnak.
A vallási értékek figyelembevétele különösen fontos a reklámok elkészítésében, mivel a vallás erőteljes közvetítő lehet a reklám üzeneteinek dekódolásában.
A keresztény és buddhista (és nem vallásos) fogyasztók számára a szexhez kapcsolódó termékek (fehérnemű, óvszer, női higiéniai termékek, fogamzásgátlók), az egészséggel kapcsolatos termékek (fogyás, a nemi úton terjedő betegségek megelőzésére irányuló programok) és az addiktív (szenvedélyt keltő, függőséget okozó) termékek lényegesen kevésbé sértőek, mint a muszlimok számára. Például az iszlám vallású országokban a férfiak és a nők szerepe gyakran nagyon eltérő.
A szakembereknek nincs könnyű dolguk egy arab-muszlim környezetben a megfelelő marketing stratégia kidolgozásában.
De nem lehetetlen, csak tiszteletben kell tartani az iszlám vallási törvényeket és szokásokat a marketing stratégia tekintetében is.