Árlélektan, fogyasztói magatartás

Az áruk árának és értékének észlelése néha megdöbbentő fogyasztói magatartás.

Néhány filléres áremelés arra késztetheti a fogyasztót, hogy elforduljon például a megszokott joghurt márkájától. Ezzel szemben könnyedén elfogad egy sokkal nagyobb összegű, esetenként értelmetlen szolgáltatást.

 

Minden relatív

Például egy 150.000-Ft-os televízió eladásának legjobb módja, ha egy 80.000,- Ft-os televízió mellé helyezzük. Ilyen aspektusból a vásárló az első televíziókészülék árát a másik függvényében érzékeli, és ezért viszonylag olcsóbbnak látja, kompromisszumos döntést hoz.

 

A felesleges lehetőség, saját zsebünkből húzzuk ki a pénzt

Pszichológusok szerint, amikor a fogyasztóknak különféle alternatívák közül kell választaniuk, hajlamosak olyan alternatívákat előnyben részesíteni, amelyeket  "kompromisszumos döntéseknek" tekintenek.

  • Amikor a fogyasztók 2 termék közül választhatnak, a legolcsóbb mellett döntenek
  • Viszont, ha bevezetünk egy harmadik lehetőséget (drágábbat, mint a második), akkor a kompromisszumos döntés már nem a legolcsóbb termék lesz, hanem a középső, ami természetesen a legdrágább.

Alapvetően a harmadik termék hozzáadásával olcsóbbá válik a második termék, és ez válik kompromisszumos döntéssé.

 

Ha a kezedben van a pénz, nem szívesen ereszted el, ugye?

Bizony ez így van!

Nem szívesen költünk a pénztárcánkból. A Stanford és az MIT kutatói szerint az emberek gyakran kimondottan kényelmetlenül érzik magukat, amikor pénzt költenek.

 

Mi a megoldás? 

Fogyasztói magatartás megváltoztatásával, készpénz helyett hitelkártyával történő vásárlással csökkent ez a kényelmetlenség (bűntudat).

 

A sok szám sem mutat jól az árcédulán!

Az árírás módja szintén befolyásolhatja a fogyasztói magatartást. Minél több számjegy van az árcédulán, annál rosszabb.

 

Hogy írnád az árcédulára a termék árát?

  • 5.690,- Ft vagy,
  • 5.690,00 Ft

Már látod is!

Itt még nincs vége

  • 5.690,- Ft vagy,
  • 5.690,- Ft

Előnyösebb kis és diszkrét betűtípust választani az árak megírásához.

 

Miért? 

Az ok lefegyverzően egyszerű: az emberek gyakran társítják a nagyot a drágával.
Ne felejtsük el, hogy ugyan fontos az ár, mégis csak egy pillantást vetünk az árcédulára.

Vissza a cikk listához
Lépj velünk kapcsolatba!
Küldj nekünk üzenetet!
Elküldöm az üzenetet
További elérhetőségeink