Hatalmas megrázkódtatás érte a világ társadalmát főleg Európát és az Egyesült Államokat a koronavírus agresszív támadása miatt.
Nem túlzás azt állítani, hogy a COVID-19 (koronavírus) globális világjárvány valószínűleg nem csak a 2020 –as évre nyomja rá a bélyegét. Az emberi kapcsolatokban is gyökeres változások következnek be, amíg a védőoltásra várunk.
Utána minden visszatér a régi kerékvágásba?
Talán, de a koronavírus miatti társadalmi távolságtartás hatása ennek az évtizednek meghatározó következményeivel mindenképpen számolni kell.
Ismerjük, szerencsére csak a történelemkönyvekből, a világot megtizedelő lepra, pestis, himlő járványokról, azt is tudjuk, hogy milyen gazdasági és társadalmi változásokat okoztak.
Most nézzünk egy fikciót!
Robert Merle, Védett férfiak című könyvét bizonyára sokan ismerik.
Szórakoztató, érdekes olvasmány, természetesen tudjuk, hogy időben – még mielőtt kihalnának a férfiak – a tudósok előállítják a védőoltást.
De vizsgáljuk meg a történetet más aspektusból.
A nemzőképes férfiak meghalnak egy vírustól, hacsak nem esnek át kasztráláson.
A női nemet ez a járvány nem veszélyezteti.
Tegyük fel a kérdést, milyen társadalom formálódna a nagytömegű kasztrált és a maroknyi nemzőképes férfiakkal?
Milyen politikai hatalom alakulna ki és a világ gazdasága miként birkózna meg a változásokkal?
Milyen következményekkel járna ez a marketing stratégiára?
Minden marketing szakember álma egy új társadalmi réteg kialakulása, akik potenciális vásárlóerőt képviselnek.
Történetünkben a kasztrált férfiak feltehetően egy „alsóbb rendű” társadalmi réteget képviselnének és nem csak a marketing stratégia szempontjából.
A marketing stratégia kidolgozását az is nehezítené, hogy egy eleinte nagy tömegű, de folyamatosan csökkenő és utánpótlás nélküli társadalmi rétegről van szó.
Bizonyos termékekhez vagy márkákhoz gyakran hozzárendelhetők az egyedi vevőcsoportok.
A marketing szakember számára már a márkanév kiválasztása is nehézségeket okozna, hiszen a név nagymértékben függ annak az adott csoportnak a normáitól, amelyhez az egyén tartozik.
Kérdés, hogy lehet-e integrálni az adott terméket abba a környezetbe, amibe a csoport tartozik.
A marketing stratégia kidolgozóinak azt is meg kellene vizsgálni, hogy a különféle társadalmi csoportok milyen hatást gyakorolnak a vásárlási döntésekre és ez milyen következményekkel járna a tervezett marketing stratégiára.
Azt csak halkan kérdezzük meg, hogy a marketing stratégia tervezői kizárólag a női nemet képviselnék?