Ha egy olyan üzletben vásárolunk, amit már jól ismerünk, kialakul egy jól megszokott útvonalunk, ezért a legtöbben utáljuk, ha az árukat máshova pakolják, vagy egész osztályokat költöztetnek a bolt másik oldalára.
Emellett olyan termékeket, vagy márkát választunk inkább, amelyek ismerősek számunkra, és nem szívesen térünk el a megszokott bevásárló listánktól.
Felismerés szabálya
Ha két terméket kínálnak nekünk, egy ismerős márkát és egy ismeretlent, a felismerés szabálya meggyőz bennünket arról, hogy az első jobban kielégíti az igényeinket, mint a második. Például, amikor mosogatószert akarunk vásárolni, és az ismerős márka mellett egy új márkát látunk, a felismerési szabály szerint azonnal az ismerős, vagy elismert márkát tesszük a kosarunkba, figyelmen kívül hagyva, vagy akár észre se véve az olcsóbb és esetleg jobb, de kevésbé ismert terméket.
Nincs időnk alaposan megvizsgálni a terméket és bosszankodni sem akarunk, ha nem válik be. Nem beszélve az esetleges pénzkidobás lehetőségéről.
Ez a szabályrendszer a szokásos viselkedést reprezentálja
De miért?
A megszokásból való vásárlással, sokkal több energiát takarítunk meg, mint ha racionálisan mérlegelnénk az ismeretlen termékek előnyeit és hátrányait. A marketing szakemberek különféle technikákat alkalmaznak, például szlogeneket, ismétlődő hirdetéseket és újracélzást, hogy „hurokhatást” hozzanak létre a vásárlók elméjében. A bizalom az ismerősségből fakad – egy ismételt kereskedelmi üzenet lassan igazsággá, vagy általánosan elfogadottá válik.
Csak óvatosan!
A márka felismerése akár a termék pozitív asszociációjából, de akár negatív emlékekből is kialakulhat. A marketingben – és különösen az online marketingben – ezért egyre inkább a siker kritériumává válik a hitelesség.