A marketing egyik sarkköve a piackutatás. Charles Parlin volt az, aki feltalálta és ő volt a világon az első professzionális piackutató, akit széles körben elismertek.
A piackutatás feltalálása korai lépést jelent a szélesebb körű elmozdulásban a „termelő által vezetett” és a „fogyasztó által vezetett” üzleti megközelítés felé.
Az 1910-es évek végére, nem sokkal Parlin által a gépjárművekről készített jelentés után, a vállalatok megkezdték saját piackutató osztályuk felállítását.
A következő évtizedben az Egyesült Államok hirdetési költségvetése csaknem megduplázódott.
A Curtis kiadó 1911-ben Charles Parlin vezetésével létrehozta új részlegét, ahol piackutatással foglalkoztak. Az akkor 39 éves Wisconsini középiskolás igazgató számára ez nem számított nagy karriernek, de akkor a világ első piackutatójának lenni senkinek sem jelentett volna karriert.
Kezdetben nem mindenki látott értéket a tevékenységében.
Ezen információk eredményeként nőtt a gépjárműgyártók reklámozása annak érdekében, hogy versenytársaikhoz képest gyorsabban szerezzenek vásárlókat az autópiac növekvő piacán.
Azt remélte, hogy az egész iparág számára konstruktív kiszolgálást fog nyújtani.
A piackutatás megközelítése tudományosabbá vált. Az 1930-as években George Gallup úttörő volt a közvélemény-kutatások során. Az első fókuszcsoportot 1941-ben egy tudományos szociológus, Robert K Merton vezette.
A fogyasztói preferenciák szisztematikus vizsgálata azonban csak a történet része. A marketingszakemberek rájöttek arra is, hogy a preferenciákat szisztematikusan meg lehet változtatni.