A marketing tevékenység mérhetősége (2. rész)

A következőkben bemutatunk néhány, a marketing tevékenység hatékonyságának mérésére szolgáló, kis és közép vállalatok számára igen fontos és a mindennapi tevékenység eredményességének vizsgálatához elegendő marketingmutatót.

Az aktivitási ráta számolása arra jó, hogy meglássuk, hány vásárló, ügyfél és érdeklődő reagál aktívan akcióink, új termékeink vagy szolgáltatásaink bevezetése kapcsán. Ebből le lehet szűrni az érdeklődést, hányakat mozgósít egy újdonság és mennyivel több bevételünk származik ugyanannak a terméknek egy olcsóbb áron történő kínálásából. Ezek után el lehet gondolkodni például azon, hogy érdemes –e hosszabb ideig is alacsonyabb áron értékesíteni a terméket. Ha viszont nem tapasztalható nagyobb aktivitás egy áru alacsonyabb áron történő értékesítése kapcsán sem, akkor lehet, hogy az ártól független tényező gátolja a nagyobb mennyiségű értékesítést. Például a problémát jelentheti akár a termék összetétele, külső megjelenése, csomagolása vagy minősége is, ami miatt kevesebben érdeklődnek iránta.

A nyolc pulzus megnevezésű marketingmutató azt közvetíti a vállalatok felé, hogy milyen hatékonysággal bír manapság egy reklám. Az évek során elvégzett kutatások azt mutatják, hogy a reklámok iránt egyre inkább immunisakká válnak az emberek. Körülbelül húsz évvel ezelőtt ez a szám hat volt, ami azt jelenti, hogy hatszor kellett megnézniük, elolvasniuk vagy meghallgatniuk ugyanazt a reklámot a fogyasztóknak ahhoz, hogy tudatosan fel is fogják és megértsék az üzenetét. Tíz éve ez a szám már hét volt, tavaly viszont nyolcszor kellett megnézni a reklámot ahhoz, hogy valamilyen hatást kifejtsen.

A konverziós ráta egy olyan marketingmutató, mely a webáruházat is működtető vállalatok számára láthatóvá teszi, hogy az érdeklődők hány százalékából válik valódi vásárló vagy ügyfél. Jelen körülmények között ma Magyarországon ennek a marketingmutatónak az értéke 3%. Ha valakinek magasabb ez az értéke, az azt jelenti, hogy az adott vállalat régóta van jelen a piacon, már jól bejáratott vásárlóközönsége van, akik bátran tovább is ajánlják a webshopot üzemeltető vállalatot és annak termékeit.
Vissza a cikk listához