A marketing tevékenység mérhetősége (1. rész)

A marketing egy olyan tevékenységi forma, mely az eseményekkel, a termeléssel és értékesítéssel ellentétben a háttérben történik, igen összetett folyamatok összessége és eredménye, ami nem azonnali. Ennek következtében sok türelem és kitartás szükséges hozzá úgy a végzője, mint a megbízó részéről. Olyan ez, mint egy növény elültetésének, magból virágba borulásának a folyamata. A tél folyamán a föld alatt belső munkálatokat folynak, erőt gyűjt a mag, hogy a hideg múltával megpattanhasson a maghéj és pár centiméter megtétele után a föld felszínére kikandikálhasson a kis szár. A nap és víz hatására egyre nagyobbá nő a növény, megerősödik, levelet bont és virágot hajt, amit aztán mindenki megcsodálhat. A folyamat elejét senki sem látja, mégis számos dolog történik a sötétben. Kis idő és türelem szükséges ahhoz, hogy a kertész meglássa munkája és törődése eredményét, aztán pedig élvezhesse a látványt.

Ugyanez igaz a marketing tevékenység végzésére is. A kezdetén semmi sem látszik belőle, pedig a háttérben komoly munka folyik. Kitartás, hit és türelem segítségével viszont a marketing végzésének kimutatkozó eredményei is lesznek. Végül pedig egyre több emberhez, vásárlóhoz és potenciális ügyfélhez jut el a hirdetés szövege, egyre többen hallanak a reklámozott vállalatról és termékeikről. Az eredmények méréséhez viszont számok is szükségesek, ami az egész folyamat során közvetíti a teljesítményt, ami lehet a látogatottság, olvasottság vagy épp a bevétel forintosított értéke.

A marketing tevékenység végzésére elköltött összegek, a folyamat vagy kampány közbeni részeredmények, és maga a végeredmény kimutatására a marketingmutatók szolgálnak. Azonban a marketing tevékenység megkezdése és a mérések végzése előtt igen fontos a célok megfogalmazása. Sőt, azzal is tisztában kell lenni, hogy mennyi idő alatt szeretné a cég elérni a célokat, vagyis érdemes időkorlátot felállítani. Tehát, pontosan tisztában kell lenni azzal, hogy a marketing eszközei segítségével mennyi idő alatt és mit szeretne elérni a vállalat. Ha meghatározták a célokat és az időt, az eredmények is sokkal könnyebben mérhetőek a marketingmutatók által.
Vissza a cikk listához