A marketing szerepe open-source projektek esetén (I. rész)

Elsőre bizonyára furcsának tűnhet a gondolat, hogy többnyire ingyenesen hozzáférhető, open-source projekteknek is szüksége lehet reklámra, hirdetésre. Pedig látni fogjuk, hogy nagyon is racionális érvek húzódnak meg open source projektek eredményeinek reklámozása, marketingje mögött, legyen szó szoftveres megoldásról vagy bármilyen egyéb termékről.

Először azonban kezdjük azzal, hogy megnézzük, mit jelent az open-source és milyen, számunkra fontos jellemzői lehetnek, amelyek miatt a létrehozott termék vagy szolgáltatás ingyenessége ellenére megéri „marketinget mögé tenni”.

Az open source egy egyre inkább ismert és használt fogalom, szó szerint nyílt forrás(kódo)t jelent. A gyakorlatban azt értjük alatta, amikor egy szolgáltatás vagy termék ingyen hozzáférhető, használható, megosztható másokkal, ráadásul a hozzá kapcsolódó tervek, tervezési folyamat, design, szoftver esetén forráskód is nyilvánosan elérhető. A szoftverfejlesztésben a nyílt forráskód szabadon használható, másolható, terjeszthető, tanulmányozható és módosítható.

Az open source megoldásokat ún. open-source licenc alatt teszik elérhetővé, ami gyakorlatilag a felhasználással, terjesztéssel, módosítással kapcsolatos engedélyt adja meg a mindenkori használójának, de persze bizonyos feltételeket is szab ezekre. Például elterjedt és fontos az eredeti szerzőre való hivatkozás követelménye vagy az a kitétel, hogy csak azonos (open source) licenc alatt lehetséges a termék vagy szolgáltatás további terjesztése.

Vissza a cikk listához