A jó vásárlási élmény megteremtése

Minden vállalat számára elsődleges cél a sikeres értékesítés megvalósítása és ezáltal a bevételek és a profit növekedésének elérése. Viszont vannak olyan esetek, amikor egyes marketing fogások, illetve értékesítési módok nem érik el a kívánt hatást és inkább rossz érzést keltenek a vásárlóban.

A „hibák” és negatív élmények elkerülése végett készítettek egy kutatást, ahol a vásárlók elmondhatták véleményüket, tapasztalataikat, melyekből a vállalatok tanulhattak, hiszen mindkét fél számára rossz, ha valami zavarja a vevőt. Abból kiindulva, hogy egy vállalatnak a vásárlók magukhoz csalogatása, illetve a megtartása is nehéz, jó tudni, hogy mi az, ami segít a vevő kör kiépítésében és mi az, amivel el lehet riasztani őket.

A legtöbb vásárlót az zavarja, hogy az alapélelmiszerek, mint például a tej, a kenyér és a tojás az üzletek legvégében vannak elhelyezve, ezáltal az egész boltot végig kell járni, ami időveszteséget jelent. Persze mindennek meg van az oka, az értékesítési stratégia itt az, hogy minél több külső inger éri a vevőt vásárlás közben, annál nagyobb az esély arra, hogy nem csak a listán szereplő termékeket fogja megvenni, hanem egyéb dolgok is a kosarában fognak landolni.

Emellett vannak olyan üzletágak, ahol a kirakatok tele vannak a kínált termékekkel, viszont az árak hiányoznak róluk. Ez sokak számára zavaróan hathat, viszont ennek a marketing fogásnak is nagyon egyszerű az oka. A dolog lényege, hogy ha felkelti valami az érdeklődésünket, de nem tudjuk az értékét, akkor információhiány miatt sokkal valószínűbb, hogy bemegyünk a boltba kérdezősködni, mintha tudnánk az adott termék árát. Ez pedig kitűnő alkalmat teremt az eladók számára, hogy felkeltsék az érdeklődést más termékek iránt is és meggyőzzék a potenciális vevőt a vásárlás előnyeiről.

A sokak által emlegetett árképzés áll a dobogó harmadik helyén, vagyis, hogy miért nem végződik kerek összegre egy termék ára? Sok vevő számára zavaró az állandó kerekítés, viszont mint az előző esetekben is, ennek is meg van az oka. A marketing szakemberek szerint azért alkalmazzák ezt a stratégiát, mert döntéseinket jelentősen befolyásolja az ár, vagyis, hogy mi a számjegy első értéke. Kedvezőbbnek hat a vásárlás, ha az áru értéke 300 forint helyett 299 forint attól függetlenül, hogy valójában ugyanazt az összeget kell érte kifizetni.

Természetesen a vállalatok következő döntéseik meghozatalánál számba veszik a kutatás eredményeit is, de ugyanígy a vevők számára is jó, ha tudják, hogy zavaró tényezők mögött milyen okok állnak, és ezáltal empatikusabbak a cégekkel szemben.

Vissza a cikk listához