A generációs marketing alapjai

A generációs marketing a vásárlók körét korosztályok, vagyis nemzedékek szerint osztja fel és vizsgálja. A vásárlói szokások és viselkedések megfigyelése által következtetéseket von le és jellemzi a korcsoportokat, melyet követően a korcsoportokra vonatkozóan tipikus vásárlási magatartást állapít meg. A később végzett marketing tevékenység stratégiáját is ezen tulajdonságokra és magatartásra alapozza. Mindezen munkában nagy segítséget jelent a pszichológia tudománya is, mely által az emberi viselkedés még jobban megérthető.

Az elmúlt 100 évben születetteket 6 generációra osztották fel, tehát a generációs marketing szakemberei is 6 csoport viselkedését és jellemvonásait vizsgálják. De azáltal, hogy ez egy egzakt tudomány, nem minden szakértő véleménye egyezik. Tehát nem biztos, hogy erről a témáról minden szaklapban és tankönyvben ugyanazt fogjuk megtalálni. Megoszlanak a vélemények, hogy mettől meddig lehet mérni egy szakaszt, hiszen ezeket a technika fejlődése is jelentős mértékben befolyásolja, ami viszont minden gazdasági ágazatban és területenként eltérő ritmusban mutatkozott meg és fejlette ki hatását.

Ha általánosítani szeretnénk, akkor hozzávetőlegesen egy generációs szakasz 15-20 évet ölel fel. Eszerint a generációs marketing első vizsgált csoportjába azok tartoznak, akik az 1920 és 1939 között születtek és a veteránok generációjához tartoznak. Őket követik a baby-boom generáció tagjai, majd pedig az X- generáció következik. Az Y- generációba az 1980 és 1994 között született személyek sorolhatóak és ő utánuk jövő generációt Z-nek nevezik. Azok, akik 2010 után látták meg a napvilágot, az alpha generációhoz tartoznak.

Vissza a cikk listához