Miért nem működik a tartalommarketinged?

„Ami elromolhat, az el is romlik.”

Ismerősen csenghet ez a szállóige, amit Murphy törvényeként emlegetünk, és ha megkérdezed 10 ismerősöd, hogy szerintük ez egy valós személytől származik-e, 9-en rávágják, hogy nem.
Pedig ifjabb Edward A. Murphy az Egyesült Államok légierejének századosa volt és egy légbiztonsági kísérlet közepén hangzott el tőle ez a tézis.

Meglepő módon mégsem ő volt az, aki törvénybe foglalta ezt a félreértelmezett mondatot, hanem John Stapp, aki önkéntes volt a kísérletben. Egy későbbi interjúban elmagyarázta, hogy ez a kísérletek veszélyességét firtató kérdés mégis tökéletesebb munkavégzésre sarkallta a csapatot. 

Mivel minden vállalkozásban elkerülhetetlenek a hibák és tévedések, mert ilyen a valóság. És a valóság az, hogy a tartalommarketinget is számos tévedés övezi.

Ahogy Murphy törvényét is sokan félreértették, elengedhetetlen, hogy leporoljuk azokat a porszemeket, amelyek megakadályozzák a marketing egyik legszebb gyémántjának csillogását.
 

> A tartalomba valamilyen módon belecsempészed az eladást, a promóciót.

Gyerekkorban nem túl gyakori, hogy elsőre imádnánk a zöldségeket, majd az iskolai menzán találkozunk a finomfőzelékkel. Hiába az édeskés íz, akkor is sárgarépa, borsó, petrezselyemgyökér, karalábé van benne, amit valljuk be, kevesen esznek meg csak úgy. És a gyerek attól még tudja, hogy mit akarnak neki eladni „finomfőzelékként”.

Na ilyen érzés lehet annak, akinek egy klassz történettel felkeltetted az érdeklődését majd eljut addig a pontig, ahova elbújtattad az értékesítő üzenetet. Csalódottan tovább áll.

Mit tehetsz azért, hogy mégis működjön? Hagyd ki az eladást a tartalommarketing típusú anyagaidból, ha valami tudást adsz át, informálsz, szórakoztatsz. Csak erről szóljon, ne akarjon más lenni, mint ami. A szimpátia az elköteleződés első lépcsőfoka.

 

> Nem foglalkozol azzal, hogy kapcsolódj a közönségedhez.

Bevált szokás, hogy megvan a gondosan összeállított tartalom, jönnek a lájkok, a kommentek, és mint aki jól végezte dolgát, felkapaszkodunk a következő tartalom elkészítésének vonatára.

A közönség viszont éhezik a kapcsolódásra, ezért vétek magára hagyni. Ha még le is tiltod a kapcsolatba lépési lehetőséget, az nem csak egy kihagyott ziccer lesz, hanem egy olyan fontos dobás elszalasztása, amivel a meccset még megnyerhetnéd. 

A visszajelzések ugyanis olyan témaötleteket vethetnek fel, amelyekre tényleg kíváncsiak a vállalkozással kapcsolatban. És segítenek azokban az időszakokban is, amikor tartalmi-krízisbe kerülsz.

 

> Sablonos, egyhangú üzeneteket fogalmazol meg, amit megun a közönség és egyre kevesebben fognak visszatapsolni.

Még a több éve játszott színházi darabok és a koncertek esetében is igaz, hogy kétszer ugyanolyan élménnyel nem szoktunk hazamenni.  Ezért tartalomgyártóként neked is felelősséged az, hogy szórakoztató „előadó” légy közönséged számára. 

Fontos, hogy üzeneteid konzekvensek legyenek, tehát amit elsőnek megfogalmaztál, az később is ugyanazt jelentse a követőknek, mégis változatos formában add elő.

Lehetsz egyszer szórakoztató, máskor komolyabb, egyszer rövidebb formában, máskor hosszabb lélegzetvétellel add át az információt. Akár formailag is variálhatod ugyanazt a mondanivalót. 

 

> Nem hagysz időt arra, hogy beérjen a gyümölcs.

A rövid távú siker bizonyára édes neked is, de olyan ez, mint a tudás. 

Ha gyorsan bemagolunk valamit, még szépen felelhetünk az órán, de igazán abból profitálunk, amit a hosszú távú memória kalapjából húzunk elő. Ha jól csinálod a tartalommarketinget, akkor nem lesz eladásszagú, tehát nem lesz azonnali eladási eredménye, cserébe viszont lesz egy közösséged, akikből visszatérő vásárlók is lehetnek.

Megértünk, mert folyamatosan új és érdekes információt átadni fárasztó és időigényes. De a virágod is meghálálja az önzetlen törődést, ha gondját viseled, utána nézel, hogyan kell ápolni, odafigyelsz az igényeire. Ha csak össze-vissza öntözöd, nem adsz neki tápoldatot és ennek ellenére elvárod, hogy kivirágozzon, csalódás érhet. 

Aztán odaajándékozod másnak, mert „biztos már eleve volt valami baja a boltban.”

 

> A közönségedtől távol álló/megosztó véleményt formálsz meg, amivel nem tudnak azonosulni. 

Ez azért elég szélsőséges esetben szokott előfordulni, de nem árt, ha egyezteted azt, amit át szeretnél adni azzal a misszióval, amire felesküdtél. Tedd fel magadban azokat a kérdéseket, hogy a követőid mennyire vannak hasonló véleményen veled. Belefér ez még abba a képbe, amit rólad alkottak?


Eddig sorra vettük azokat a lehetséges indokokat, ami félreviheti a tartalommarketinged, most lássuk, miből tudhatod, hogy megéri folytatni a tartalomgyártást!

A felnőtté válás is apró lépésekkel kezdődik, esetünkben a következők reakciók ezek:

× több lájkot zsebelnek be posztjaid, több megosztást kapsz

×× többen iratkoznak fel a hírleveledre, kezdenek el követni a közösségi csatornáidon

××× egyre többen merik megosztani veled a véleményüket

×××× bátrabban értékelnek és ajánlanak ismerősöknek

 

Ennek a fordítottja pedig azt igazolhatja, hogy rosszul csinálod:

× többen kikövetnek Instagramon, leiratkoznak a hírleveledről stb.

×× kevesebb reakciót kapsz, mint máskor

××× nyűgnek és időpocsékolásnak fogod tartani a tartalomgyártást

 

Óvatosan azért a hirtelen következtetésekkel, mert gyakran más probléma is állhat a háttérben, tehát a fenti pontok kivizsgálása nagyobb nyomozást igényel!

„Ami elromolhat az el is romlik.”

Ha a bevezetőben említett légvédelmi kísérlet során a dolgozók Murphy törvénye valódi jelentésének ellentétes értelme szerint cselekedtek volna, akkor a 29. nekifutásra Stappot nem úgy tartanék nyilván ma, mint a leggyorsabb embert a Földön.

Vissza a cikk listához
Lépj velünk kapcsolatba!
Küldj nekünk üzenetet!
Elküldöm az üzenetet
További elérhetőségeink